Waardering stijgt, koopintentie daalt

Waardering stijgt, koopintentie daalt

De Trend Collectie voor deze herfst/winter, Traditional Sentiment, loopt nog tot eind februari 2023. Motivaction onderzocht in opdracht van Bloemenbureau Holland de resultaten tot nu toe. Op waardering en inspiratie scoort De Trend Collectie weer beter dan de voorgaande.

De Trend Collectie voor bloemen en planten, die 1 september van start ging, bereikte de consument via socialmediakanalen en de websites Mooiwatbloemendoen.nl en Mooiwatplantendoen.nl. Het onderzoek werd gehouden binnen een representatieve steekproef van consumenten tussen de 18 en 70 jaar in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ook nu is De Trend Collectie ondersteund met een online Lookbook, dat vol staat met inspirerende beelden en uitspraken die het gevoel van de collectie verwoorden. De interesse in de bloemen- en plantenbeelden was nagenoeg gelijk verdeeld. In Nederland was er een lichte voorkeur voor bloemen en de Fransen hadden een lichte voorkeur voor planten.

Waardering neemt verder toe
Het bereik van De Trend Collectie herfst/winter was onder de belangrijkste kopersgroepen hoger dan die van lente/zomer 2022. Van de Aesthetic Explorer zag 42% De Trend Collectie en 66% van de Status Seekers. De koopintentie voor zowel bloemen als kamerplanten nam onder beide groepen fractioneel af. Die van de Aesthetic Explorer bleef hoog, met 78% voor bloemen en 75% voor kamerplanten. Voor tuinplanten was er sprake van een dalende koopintentie. Verklaarbaar, na de zomer is de consument immers minder op tuinplanten georiënteerd.

De respondenten gaven De Trend Collectie gemiddeld een 8,5. Een hogere waardering dan de vorige, die met een 8,0 werd beoordeeld. In Duitsland werd zelfs een 8,8 gemiddeld genoteerd. Motivaction constateert dat de nieuwswaarde van De Trend Collectie nog steeds een belangrijke factor is. Ook bij deze vijfde Trend Collectie raakten de gebruikers volop geïnspireerd.

Koopintentie staat onder druk
Dit Trend Collectie onderzoek bevestigt de resultaten van het recente onderzoek naar de invloed van inflatie op de koopintentie van de consument. Ook nu verwachten de respondenten duidelijk nog steeds meer bloemen en planten te zullen kopen, al neemt dat wel af.

Bron:

Deel artikel