Cybercriminaliteit treft maar liefst 1 op 5 in sector
Geplaatst op 03 maart 2023
"Digitalisering is niet meer weg te denken in de glastuinbouw. Afleverlijnen, arbeid- en middelenregistraties, klimaatcomputers, datagedreven (precisie) teelt en nog veel meer. Een mooie ontwikkeling waarbij de productie efficiënter, duurzamer en meetbaar wordt. Hoe zorg je ervoor dat je productie blijft draaien? En wat is je noodplan als onverhoopt systemen uitvallen? Of niet meer werken door bijvoorbeeld hackers?"
'Bent u wel eens getroffen door een vorm van cybercrime?', vroeg Interpolis op HortiContact aan tuinders en hun toeleveranciers. "Ons bedrijf lag meerdere weken stil. Dat kostte miljoenen", was de reactie van één van hen. Gelukkig hadden niet alle ondervraagden zulke heftige ervaringen met cyber. Wel had 1 op de 5 ondernemers de afgelopen jaren te maken met cyberincidenten als Phishing, DDOS en Malware.
"Veel van de 2e preventie is wel bekend. De oplossingen als het maken van meerdere back-ups, werken in de cloud en het gebruiken van een tweetraps verificatie. Voor veel ondernemers zijn ze niet nieuw. Ook hebben de meeste ondernemers een goed IT bedrijf ('een mannetje') dat helpt met de techniek. Als we doorvragen erkennen de ondernemers die wij spreken dat de aandacht voor cyberveiligheid niet groot is. Een foutje maken is zo gebeurd. Omdat ook het personeel niet goed wordt opgeleid is de mens een zwakke schakel bij cyberveiligheid."
Ondernemers benoemen hun IT partner als 1e redmiddel. De gevolgen van langdurige stilstand en het (financiële) effect kunnen voor een bedrijf ingrijpend zijn. Zeker als digitalisering ver is doorontwikkeld. Interpolis raadt ondernemers en bedrijven aan om zich, met het personeel, voor te bereiden op deze calamiteit. Weet iedereen wat zij dan moeten doen, is er een protocol? Kan de productie en afzet nog 'handmatig' doordraaien als alles digitaal wordt verwerkt? "Ik ga daar tijd voor maken", was de reactie van veel ondernemers. "Het maken van een noodplan en het oefenen een cybercalamiteit vonden de meeste ondernemers dan ook een goed idee. Ze grepen de folder met ervaringsverhalen en tips van Interpolis én de informatie van het Cyberweerbaarheidscentrum met twee handen aan."